چرا ساخت اپلیکیشن همه مشکلات استارتآپها را حل نمیکند ؟ چرا کسبوکارها نمیتوانند تنها با ساخت اپلیکیشن رشد کنند و موفق شوند ؟ چه موانعی بر سر راه معرفی یک اپلیکیشن وجود دارد ؟ چه راهکارهایی برای ساخت و معرفی یک اپلیکیشن به بازار وجود دارد ؟ این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) به بررسی این موضوع می پردازد.
ساخت اپلیکیشن همه مشکلات استارتآپها را حل نمیکند
درحالیکه تولید یک اپلیکیشن نسبتا ارزان، آسان و سریع است، اما موانع اندکی که بر سر راه معرفی آن وجود دارد، بسیار گمراهکننده است. بسیاری از بنیانگذاران برای سودآوری خودشان تنها روی اپلیکیشن تکیه میکنند و اصول کسبوکار سنتی در فرآیند آن را نادیده میگیرند. حتی اگر یک شرکت اپلیکیشنی ویرانگر در بازار ایجاد کند که کاربرد گوشیهای هوشمند را تغییر دهد، توسعه تکنولوژی برای سازگارکردن آن در فروشگاههای مجازی اپلیکیشن، بدون داشتن هیچ نوع استراتژی احتمالا به شکست منجر میشود. چه یک اپلیکیشن تولید کنید و چه یک فروشگاه فیزیکی تاسیس کنید، بنگاه شما به بازاریابی، تثبیت موقعیت و خدمات مشتری زیادی نیاز دارد. بهعبارت ساده، کسبوکارها نمیتوانند تنها با ساخت اپلیکیشن رشد کنند و موفق شوند.
فراتر از اپلیکیشن فکر کنید
این طرز تفکر وابستگی صرف به تولید اپلیکیشن را در کلاسهای کارآفرینی که دانشجویان میخواهند در طول یک ترم ایدههای کسبوکاری که مشکلات دنیا را حل کند عملی کنند، زیاد شاهد بودهام. این ذهنهای جوان، ایجاد یک اپلیکیشن را مثل یک راه حل تمام و کمال میبینند که جایگزین یک سرویس یا مشکل حاشیهای میشود؛ چیزهایی مثل یافتن خدمات بیمه ارزان یا مکانیابی نزدیکترین پمپبنزین با یک اپلیکیشن گوشی هوشمند. بخش عمدهای از این راهحلهای مبتنیبر اپلیکیشن تلاش برای تقلید از یک اپلیکیشن موفق دیگر است. کارآفرینان بهجای ارتباط برقرار کردن با حال یا گذشته، باید از بینش و هوش خود برای داشتن تفکری فراتر از محدوده آینده یک بازار مفروض استفاده کنند.
اپلیکیشن رویایی شما
نوآوری در عصر دیجیتال به معنی استفاده از تکنولوژی برای ارتقای تجربیات موجود نیست؛ نوآوری واقعی یعنی مدل فعلی را بهطور کامل متحول کنید. بهترین راهحل برای برطرف کردن مشکلات یک جامعه میتواند یک اپلیکیشن باشد. اوبر، کیندل (Kindle) و تیندر (Tinder) صنایع خود را کاملا متحول کردند، اما قبل از اینکه اپلیکیشن خود را وارد بازار کنید، به استراتژی موجود در پس آن توجه کنید. به همین منظور، راهکارهای زیر پیشنهاد میشوند:
1) به اصول اولیه در دنیای واقعی توجه کنید. صنعت پیتزا در دنیای واقعی وابسته به اجاق فیزیکی، مواد تشکیلدهنده و تحویل به مشتری است. با وجود این وابستگی، برند معروف پیتزا دومینو (Domino’s) در تلاش برای سادهسازی تجربه سفارشدهی، بسیار عالی با تکنولوژی همگام شده است. این شرکت کار خود را با یک اپلیکیشن موبایل آغاز کرد که به مشتری امکان میدهد دیگر برای سفارش دادن پیتزا نیازی به تماس تلفنی و مراجعه به وبسایت نداشته باشند.
این فوقالعاده است، اما دومینو یک گام بیشتر برداشت و سفارش از طریق توئیت کردن، یعنی از طریق پیامهای متنی و ایموجی را نیز آزمایش کرد و اخیرا نیز امکان سفارش از طریق Amazon Echo را فراهم کرده است. این کسبوکار پیشگام در دنیای دیجیتال موفق بوده است. در سال ۲۰۱۵ این شرکت عامل ۵۰ درصد فروش در ایالاتمتحده بوده و ۷/ ۴ میلیارد دلار از طریق کانالهای سفارش دیجیتالی در سراسر جهان بهدست آورده است.
2) هر چیزی محدودیتهای خاص خود را دارد. حتی جهان دیجیتالی اپلیکیشنها دارای مرزبندی است. علاوهبر ارتقا و حفظ اپلیکیشنها، توسعهدهندگان باید با موانع سیستمعاملهای موجود مقابله کنند. iOS شاخصترین و جذابترین پلتفرم برای تولیدکنندگان اپلیکیشن است و خیلی از اپلیکیشنها قبل از ورود به سیستمعاملهای دیگر، در سیستمعامل اپل ارائه میشوند. بهطور خاص، بسیاری از بازیهای موبایلی قبل از ورود به ابزارهای اندرویدی، در iOS امتحان خود را پس میدهند. مثلا بازی «سوپر ماریو» که حدود ۵۳ میلیون دلار برای شرکت نینتندو درآمد داشت، در ماه دسامبر در iOS و در ماه مارس برای دستگاههای اندروید عرضه شد.
درحالیکه اپل هنوز در آمریکا سیستمعامل غالب است، اندروید بازار بزرگتری در جاهای دیگر جهان در دست دارد. از نقاط ضعف و قوت سیستمعاملهای مختلف آگاه باشید. اگر یک اپلیکیشن را در چندین سیستمعامل راهاندازی کنید، ممکن است برای شما سودی نداشته باشد زیرا راهاندازی و توسعه یک اپلیکیشن برای دستگاههای مختلف بهطور همزمان میتواند به سرعت هزینه و زمان را افزایش دهد.
3) هدف باید وسیله را توجیه کند. این جمله ممکن است در ابتدا درست بهنظر نیاید اما مشتریانی را در نظر بگیرید که برای رفع مشکلشان، کسبوکار شما را هدف قرار میدهند. آیا آنها برای حل مشکلشان بهطور مستمر به کسبوکار شما نیاز دارند؟ پاسخ این سوال تعیین میکند که مشتریان چندبار از اپلیکیشن شما استفاده میکنند. آیا مشتریان راهحل پیشنهادی شما را باارزش مییابند؟
پاسخ دادن به این سوال همهچیز را برای شما روشن میکند. برای ارائه یک اپلیکیشن مناسب و موفق باید پاسخ این دو سوال «بله» باشد. داشتن یک اپلیکیشن عالی نباید هدف شما باشد. در عوض، باید روی ایجاد ارزش و وفاداری مشتری از طریق یک برنامه عالی تمرکز کنید. این تنها راه توجیه هر تصمیم کسبوکار، از جمله توسعه اپلیکیشن است.
با استفاده از منوی آموزش وب سایت دناکو (دلیران دنا) می توانید به بانک مقالات آموزشی با هزاران مقاله رایگان در زمینه مدیریت ، کسب و کار ، فروش ، موفقیت ، کارآفرینی و سایر زمینه های کسب و کار دسترسی داشته باشید. مشاوره بازاریابی و فروش ، طراحی سایت ، مشاوره سرمایه گزاری ، تحقیق و توسعه ، طرح کسب و کار و کارآفرینی را می توانید در دناکو دنبال نمایید. ما در دلیران دنا این امکان را برای شما فراهم کردیم تا به کامل ترین علوم روز در زمینه کسب و کار خودتان به آسانی و کاملا رایگان دسترسی داشته باشید.
حرکت خود و شرکتتان را به سمت موفقیت و بزرگی آغاز کنید. با دلیران همراه شوید .
- بزرگترین پایگاه مقالات مدیریت و کسب و کار در دلیران دنا
- بزرگترین شبکه مشاوره کسب و کار و فروش در دلیران دنا
- سامانه های تخصصی فروش و توسعه تجارت در دلیران دنا
انتشار مجدد مقالات وب سایت دلیران دنا برای گسترش علم مدیریت و کسب و کار با ذکر منبع (توسعه تجارت دلیران دنا) مجاز است. فروش این مقالات به هر طریقی اکیدا ممنوع است و صرفا انتشار رایگان مقالات دلیران دنا مجاز است.
منابع این مقاله :
نویسنده: Per Bylund
مترجم: شهلا زمانی
Entrepreneur
وب سایت دنیای اقتصاد
وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)
پاسخ دهید