مشاوره مدیریت و کسب و کار

بازارسنجی و نیاز بازار

تکنیک های بازارسنجی و نیاز بازار برای پیشبرد  فروش شرکت ضروری هستند. بازارسنجی و ارزیابی درست از نیاز بازار می تواند باعث پیش برد فروش و افزایش سهم شرکت از بازار شود. در این مقاله به بررسی این موضوع در قالب بخشی از آموزش های بازاریابیو فروش توسعه تجارت دلیران دنا می پردازیم.

بازارسنجی و نیاز بازار

بازارسنجی و نیاز بازار

اصولاً برای بهره گیری و نتیجه هر کاری اول باید نیاز را برآورد نماییم. در کسب و کار و فروش هم باید به دنبال همین موضوع باشیم که باید نیاز مردم را در شرایط مکانی و زمانی بسنجیم. در حال حاضر در کسب و کار ما و حرفه ای که مشغول هستیم به چه چیزی نیاز است؟ و چگونه می توانیم این نیاز را تهیه و به مشتریان ارائه نماییم؟ متاسفانه خیلی از کسب و کارها و یا فروشندگان همیشه سعی بر پافشاری و ارائه هر کالایی که دارند، هستند. اصلاً به این موضوع توجه نمی کنند که نیاز چیست.

اجازه دهید این موضوع را با یک مثال بیشتر توضیح دهم، چندی پیش یک سفر کوتاهی به راین از استان کرمان داشتم و این منطقه با توجه به آب و هوای مناسب و خوبی که در تابستان دارد پذیرای مهمانان و گردشگران فراوانی است که اکثر این مسافران از استان های جنوبی و اطراف هستند. با توجه به گرمی هوا در تابستان یک منطقه ی کوچک پذیرای مسافرین فراوانی می باشد در این شهر فروشگاه های فراوانی بود و سوپرمارکت های زیادی که همه در کنار هم قرار داشتند اما یکی از این فروشگاه ها با کمترین سرمایه بیشترین مشتری و درآمد را داشت. از آنجا که این مغازه دار پی برده بود که اکثر افرادی که به اینجا می آیند جنوبی و از اطراف هرمزگان هستند و در جنوب با توجه به گرمی هوا همیشه دوست دارند آب یخ بنوشند حتی در زمستان، گویا برای مردم یک عادت شده است. ایشان در مغازه اش فقط یخ می فروخت و از آنجا که این شهر کارخانه یخ نداشت همه مسافرین جلوی این مغازه تجمع کرده بودند بطوریکه سه نفر نمی توانستند پاسخگوی مشتری باشند. قیمت این یخ ها به نسبت شهرهای دیگر خیلی گرانتر بود اما چون در آن لحظه مردم واقعاً نیاز داشتند بدون چانه زدن خرید می کردند و این مغازه دار با کمترین سرمایه بیشترین درآمد و سود را نسبت به همسایه های خودش داشت.

 

همچنین سوپرمارکت هایی بود که حاضر نبودند آب معدنی های خودشان را درون فریزر بگذارند تا سرد شود و بتوانند راحت تر فروش کنند.

منظور از نقل این موارد این بود که در هر کسب و کاری هستید باید با توجه به مکان و زمان بتوانید نیاز مشتری را بشناسید آن هم در کسب و کار خودتان و هیچگاه هم سعی نکنید که هواره از این شاخه به آن شاخه بپرید چون در اینصورت نمی توانید نیاز مشتری را در کسب و کار خود تشخیص دهید.

نیاز مشتری

نیاز مشتری به دو عامل اصلی بستگی دارد که همیشه باید به این عوامل توجه نمود.

یکی از آنها این است که در حال حاضر مردم به دنبال چه هستند، این را باید دنبال کنید و آن نیاز را برآورده نمایید.

مورد دوم خلاقیت شما است، نیاز که شناسایی شد حال باید چگونه آن را در بازار عرضه نمایید، جهت فروش بیشتر.

گاهی اوقات نیاز مردم به خرید یک کالا در تابستان کولرهای گازی و آبی می باشد اما با توجه به درآمد مردم آن منطقه توان خرید کم می شود، اما اگر فروشگاه بتواند این کولرها را به صورت قسطی ارائه نماید مشتریان بیشتری می توانند از این مجموعه خرید نمایند در اینجا کولر گازی، نیاز است و فروش اقساطی، آن خلاقیت و نحوه ارائه جهت فروش بیشتر می باشد که این دو موضوع مکمل یکدیگر هستند.

سهم بیشتری از بازار

پس لازم است برای اینکه فروش بیشتری داشته باشیم سهم بیشتری از بازار را در اختیار خودمان قرار دهیم و باید سراغ نیاز مشتری برویم و آن را در کسب و کارمان پیاده سازیم.

گاهی اوقات خدمات پس از فروش می تواند در مورد بسیاری از کالاها نیاز مشتری باشد، که بعد از خرید کالا چگونه می توانند خدمات بهتری را دریافت نمایند.

اصولاً در بازاریابی اشاره می شود که ما اول باید مخاطب و مشتری خود را پیدا کنیم بعد تبلیغات را شروع کنیم. گاهاً لازم است بدانیم که ما چطور می توانیم مخاطب و مشتری خود را پیدا کنیم؟ شاید کالای که شما دارید طیف مشخص و محدود مشتری داشته باشد اما شما در بعضی از مواقع می توانید یکسری از مشتریانی که مرتبط با کار شما هستند را پیدا نموده و با معرفی نوع کالای خود آنها را به مشتری تبدیل نمایید و بعد از اینکه توانستید مشکل آنها را رفع کنید آنها را به مشتریان وفادار تبدیل نمایید.

مقالات فروش را می توانید به طور رایگان در وبسایت توسعه تجارت دلیران دنا مشاهده نمایید. اگر برای فروش محصولات و یا خدمات خود نیاز به مشاوره دارید از بخشدرخواست مشاوره فروش در وب سایت دلیران دنا اقدام نمایید. دوره های آموزش فروش نیز به صورت فصلی توسط موسسه دلیران دنا (دناکو) در شهر های تهران ، اصفهان ، شیراز ، مشهد و تبریز و اهواز بر گزار می شود که با شرکت در این دوره ها می توانید به تکنیک های پشرفته تر فروش و مهندسی فروش آشنا شوید.

 

لطفا دیدگاه خود را درباره این مقاله در بخش نظرات بیان نمایید.

 

منابع :

وب سایت باقر ناصری

واحد توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات وب سایت