مشاوره مدیریت و کسب و کار

مشاوره بازاریابی : میزان تاثیر و تناسب برنامه بازاریابی

مشاوره بازاریابی : میزان تاثیر و تناسب برنامه بازاریابی – مشاوره بازاریابی قدرتمند و مفید در دناکو برای شما صورت می گیرد. سوال عمده در زمینه بازاریابی میزان تناسب برنامه بازاریابی و فروش است و اگر شما نیز این سوال برایتان مطرح شده است می توانید سوال و جواب زیر را مطالعه نمایید. سوالات دیگر خود در زمینه بازاریابی و فروش را می توانید در بخش مشاوره رایگان دناکو مطرح نمایید.

مشاوره بازاریابی : میزان تاثیر و تناسب برنامه بازاریابی

مشاوره بازاریابی : میزان تاثیر و تناسب برنامه بازاریابی

به نقل از دنیای اقتصاد :

سوال مطرح شده :

من مدیریت یک واحد صنعتی متوسط را برعهده دارم که عمده فعالیت آن انجام مراحل طراحی، ساخت و تولید قطعات صنعتی است. با وجود آنکه این مجموعه سابقه چند دهه‌ای در زمینه تخصصی فعالیت خود دارد به‌نظرم نتوانسته رشد قابل توجهی در این عرصه داشته باشد. به‌عنوان مثال بر خلاف کیفیت درخور و تجربیات اجرایی فراوان، در حوزه برندسازی آنچنان نتوانسته معروفیتی را از آن خود کند. در این حوزه فعالیت رقبا تاثیر چشمگیری ندارد چراکه فعالیت کاملا تخصصی، مبتنی بر تجربه و نیازمند ساعت‌ها کار است و البته حاشیه سود هم محدود است.

در زمینه تبلیغات، مخاطبان ما افراد معمولی جامعه نیستند که بتوان با حجم انبوهی از پیامک، ایمیل و یا تراکت آنها را جذب کرد، آنها افراد و یا صنایعی هستند که اگرچه به وب‌سایت مجموعه ما مراجعه می‌کنند و محصولات و خدمات ما را مورد بررسی قرار می‌دهند با این وجود به‌سادگی وارد مذاکره جهت انجام پروژه نمی‌شوند.

سوال من این است که در کسب‌وکارهایی که مبتنی بر خرید و فروش نیستند و حوزه‌ای تخصصی را دنبال می‌کنند که تنها بخش محدودی از مخاطبان حرفه‌ای را دارد و عمده فعالیت این کسب‌وکارها در لایه‌های زیرساختی صنایعی است که امکان تبلیغات گسترده در آنها وجود ندارد، چگونه می‌توان عملکرد مجموعه تحت مدیریت خود را گسترش و ارتقا داد و بر تعداد مشتریان افزود و یا درخواست‌کنندگان این نوع از خدمات را هرچه بیشتر جست و جو و متقاعد کرد.

پاسخ مشاور:

اگر مروری بر تبليغات محيطی سطح شهر، راديو و تلويزيون، روزنامه‌ها و جرايد و به‌تازگی شبکه‌های اجتماعی داشته باشيم، به خوبی می‌توان ديد نزديک به صد در صد تبليغات مربوط به «محصول تمام شده» است، خيلی بعيد به نظر می‌رسد که آگهی تبليغاتی مستقلی از موتور يک يخچال ديده باشيد. علت آن است هر محصول نهايي(Final Product) نتيجه به هم پيوستن مجموعه‌ای از قطعات و اجزای تشکيل‌دهنده است که به‌طور بديهی تبليغ و ترويج در رسانه‌های عمومی درباره آنها با احتمال نزديک به يقين اثربخشی قابل قبولی نخواهد داشت. اما به گمان می‌توان از کسب‌وکاری که طراحی، ساخت و توليد قطعات صنعتی خاص برای مخاطبان خاص را انجام می‌دهد، با عنوان يکی از بازارهای گوشه (Niche markets) نام برد. در علم بازاريابی بازارهای گوشه به بازارهایی اطلاق می‌شود که نيازها و خواسته‌های بخش کوچکی از بازار را تامين می‌کنند. با اين تعبير برای «بازاريابی گوشه» و رشد، توسعه و تقويت بازار گوشه راه‌حل‌های کاربردی وجود دارد که به بخشی از آنها اشاره می‌شود:

  • 1. بازار هدف خود را به‌طور کامل شناسايي کنيد. تنها به واسطه اينکه محصول يا خدمتی که توسط شرکت شما به محدوده کوچکی از کل بازار ارائه می‌شود، هرگز نبايد بررسی و تحقيق بازار هدف خود را متوقف کنيد. ترديدی وجود ندارد که برای کسب‌وکاری با مخاطب محدود، کشف بهترين و مناسب ترين مشتری کاری بسيار دشوار است. بايد توجه داشته باشيد بخش بندی بازار در بازارهای گوشه از اهميت ويژه‌ای برخوردار است. آگاهی از اطلاعات پايه و اوليه مانند اطلاعات هويتی مشتری هرگز کافی نيست بلکه بايد بتوانيد درک عميق‌تری از نيازها و خواسته‌های مشتريان خود داشته باشيد. هر چه در اين زمینه موفق‌تر عمل کنيد، شناخت بهتری از بازار محدود (اما پربازده) خود خواهيد داشت.
  • 2. مسائل مشتريان خود را حل کنيد. علاوه‌بر اينکه آگاهی از نيازهای و خواسته‌‌های مشتری، بسيار حياتی است باید بدانيد مشتری با استفاده از محصولی که به آن تحويل می‌دهيد چگونه و با چه روشی محصول نهايي را برای مصرف کننده آماده تحويل می‌کند. اينجا بايد از خود بپرسيد که چه پيشنهاد فروش منحصربه فردی برای مشتری داريد و چگونه مراقب مشتری خود برای بهترين روش استفاده و بهره‌برداری از محصول خود هستيد؟ شايد يکی از بارزترین ويژگی‌های بازارهای پرمخاطب، رقابتی بودن آنها باشد. اما در بازاری با مخاطبان و مشتریان محدود، ضروری است که تمام تمرکز خود را به رفع مسائل و دغدغه‌های مشتریان معطوف کنيد و به اين ترتيب سنگ بنای يک بازار تضمين شده و بدون رقيب را برای خود پایه‌گذاری کنيد.
  • 3. برای گسترش و توسعه بازار خود بازانگاری کنيد. بازاریابی گوشه با بازاریابی به روش‌های معمول تفاوت‌هايي دارد. برای گسترش و توسعه بازار خود بايد به دنبال راه حل‌ها و روش‌هایی تازه باشيد. اين بسيار مهم است که شما هر کانال ارتباطی در کسب‌وکار خود را به‌طور دقيق مورد ارزيابی قرار دهيد.
  • 4. مراقب اقدامات رقبای خود باشيد. برای کسب‌وکار در بازارهای گوشه آگاهی از وضعيت و اقدامات رقبا حياتی است. خوشبختانه با توجه به محدود بودن بازار گوشه، نيازی به جاسوسی از رقبا نيست، حتی برای کسب اين اطلاعات نياز به ترک دفتر خود نيز نداريد، چرا که کوچک‌ترين تغيير در رقيب با کمترين تاخیر از طریق مشتری به شما منتقل خواهد شد. مهم اينجا است که هرگز نبايد اجازه دهيد در ارائه ارزش به مشتری از رقيب خود عقب بمانيد.
  • 5. در کمين فرصت‌های جديد در کسب‌وکارخود باشيد. حضور در بازار گوشه به معنای عدم امکان برای توسعه يا راه‌هایی برای بهبود آنچه ارائه می‌کنيد، نيست. اين بسيار مهم است که به دنبال فرصت‌هایی برای بهبود روش‌های توليد(يا خدمت) و تعریف اهداف جديد در بازار جذاب اما محدود خود باشيد.
  • 6. به صدای مشتريان خود گوش دهيد(واقعا صدای آنها را بشنويد!).ممکن است گمان کنيد هيچ کس بهتر از شما درباره کسب‌وکارتان آگاهی ندارد، اما شما در اشتباه هستيد مشتريان در اين باره از شما آگاهی بهتری دارند!

در بازاریابی گوشه به خوبی به مشتريان خود گوش فرا دهيد. حتی بهترین بازارهای گوشه در صورت عدم توجه به صدای مشتری ممکن است با شکست مواجه شوند. نگران اينکه چه چيزی از مشتری بايد بپرسيد نباشيد، چرا که آنها خود همه چيز را به شما خواهند گفت! اگر به عنوان يک فعال در بازار گوشه هنوز از شبکه‌های اجتماعی برای شنيدن صدای مشتریان استفاده نمی‌کنيد، همين امروز در این باره اقدام کنيد. يادتان باشد در بازاریابی گوشه نياز به گوش دادن با دقت به صدای مشتری و اقدام برای اصلاح در اولين فرصت داريد.

کامل ترین مقالات فروش و بازاریابی را در دناکو مطالعه نمایید. بخش آموزش های دناکو جدید ترین و بروز ترین مقالات را در زمینه های بازاریابی ، فروش ، مدیریت تکنولوژی ، مدیریت کسب و کار ، مدیریت نوآوری  منابع انسانی و تحقیق و توسعه را فراهم کرده است. شما می توانید این مقالات را رایگان مطالعه نمایید یا در دوره های تخصصی دناکو شرکت نمایید.

 

لیست تمامی مقالات بازاریابی و فروش دناکو را می توانید در بخش زیر پیدا کنید. در لیست زیر تمامی مقالات بازاریابی و فروش دناکو بصورت هفتگی به روز رسانی می شود.

 

منبع :

  • نویسنده: سید محمد اعظمی‌نژاد
  • دنیای اقتصاد
  •  دناکو

2 Responses to مشاوره بازاریابی : میزان تاثیر و تناسب برنامه بازاریابی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات وب سایت