برندسازی شخصی چیست ؟ آیا افراد هم برند دارند ؟ برندسازی شخصی چه اجزایی دارد ؟ برند شخصی از چه مولفههایی تشکیل شده است ؟ افراد چگونه می توانند خود را به بهترین نحو برندسازی کنند ؟ چه مراحلی برای برندسازی شخصی وجود دارد ؟ یک برند ناکارآمد چه نشانه هایی دارد ؟ این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) به بررسی این موضوع می پردازد.
برندسازی شخصی
برند شخصی تو معرف توست. وقتی شخصا در جایی حضور نداری که خودت را معرفی کنی، برند تو میتواند تو را معرفی کند.حساب کاربری تو در سایت لینکدین، بخش مهمی از برند شخصیات است. اگر در این سایت عضو نشدهای و حساب کاربری نداری، عدم حضور تو در این سایت نیز میتواند بخشی از برند تو و معرف تو باشد. رزومه نیز یکی دیگر از اجزای برند شخصی است. کسانی که تو را میشناسند از تو ذهنیتی دارند که در گذر زمان و به واسطه معاشرت با تو شکل گرفته است. طرز لباس پوشیدن، ماشین یا دوچرخهات، آدرس خانهات، ذائقهات در غذا خوردن، فیلمهایی که میبینی، موزیکی که گوش میدهی، لطیفهها و شوخیهایت، عادتها و رفتارهایت همه و همه بخشی از برند تو هستند. هر حسی که دیگران با دیدن تو دریافت کنند و هر آنچه نظر آنها را به تو جلب میکند بخشی از برند توست و این اصلا بد نیست.
بعضیها میگویند: «من انسانم، نه یک محصول! پس نیازی به برند شخصی ندارم».
شاید شما نخواهید یک برند شخصی داشته باشید، اما چه بخواهید چه نخواهید، یک برند دارید. حتی اگر چیزی به اسم اینترنت وجود نداشت، باز هم شما یک برند داشتید. به هر حال هر کسی وجههای دارد و وجهه شما، همان برند شماست. اگر این نشانهها را مشاهده کردی، بدان که باید در نحوه برندسازی خود تجدید نظر کنی:
۱) کسانی که پس از دیدن رزومه یا حساب کاربریات در لینکدین با تو تماس میگیرند هیچ وجه اشتراکی با تو ندارند.
۲) وقتی آشنایانت از تو درباره زندگی و شغلت میپرسند، باید ساعتها برایشان توضیح دهی. اطرافیانت نمیدانند شغل تو چیست و درباره آنچه انجام میدهی تصورات اشتباه دارند.
۳) آژانسهای کاریابی با تو تماس میگیرند، اما معمولا شغلهایی را به تو معرفی میکنند که با روحیات تو سازگار نیستند. آنها هیچوقت شغل دلخواهت را به تو معرفی نمیکنند.
۴) وقتی آشنایانت تو را به یک غریبه معرفی میکنند، معمولا در معرفی تو دچار اشتباه میشوند و حتی اگر چند جمله در وصف تو بگویند، چندین اشتباه فاحش در گفتههایشان وجود دارد.
۵) دوستان و کسانی که با آنها ارتباط کاری داری، افرادی را سراغ تو میفرستند که هیچ ارتباطی به روحیات و حوزه کاری تو ندارند. آنها یک تصویر مبهم از تو و علایقت دارند و بر همین اساس تو را به دیگران معرفی میکنند.
۶) نمیتوانی شغل و اهداف کاریات را در چند کلمه بیان کنی. به همین علت، برای کسانی که تو را برای اولین بار دیدهاند، در هالهای از ابهام قرار داری.
۷) وقتی به مصاحبههای شغلی دعوت میشوی، متوجه میشوی که مسوول مصاحبه از دیدن شما شوکه شده، چرا که انتظار شخص دیگری با سوابق کاری و مهارتهای کاملا متفاوت را داشته است.
۸) نمیتوانی بیوگرافی خود را در چند سطر بنویسی. بیوگرافی تو شفاف و قابل فهم نیست.
برندسازی کار آسانی نیست. باید فعالیتهای حرفهای خود را لیست کنی و مهمترینها را به صورت خلاصه بنویسی. باید بتوانی مسیر حرفهای و اهداف خود را در چند کلمه شرح دهی و این نیاز به تمرین دارد. برندسازی، نیازمند زمان و تفکر است. باید از خودت سوالات اساسی بپرسی، از جمله: «اهداف من چیست؟ در چه مسیری قرار دارم، دوست دارم دیگران چه تصویری از من داشته باشند و از چه فرصتهایی استقبال میکنم؟»
گام اول برای معرفی خودت در لینکدین (که به باور بسیاری، مهمترین ابزار برای معرفی خودتان به کسانی است که شما را نمیشناسند)، این است که بگویی چه کاری انجام میدهی یا دوست داری انجام دهی (از نظر حرفهای).
نگو: «من یک کارشناس کسبوکار همهفنحریف هستم!». این میتواند صدها معنی داشته باشد و کمتر کسی فرصت میکند تمام حساب کاربریات را زیر و رو کند تا سر از کار تو در بیاورد.
بگو که قصد داری چه کارهایی انجام دهی. هدف حرفهای خود را انتخاب کن و شفاف و بیپرده درباره آن صحبت کن. خود را به این شکل معرفی کن: «من یک مدیر مالی هستم» یا «من به مولفان کمک میکنم کتابهایشان را منتشر کنند». بیش از حد به جزئیات نپرداز، اما از کلیگویی هم بپرهیز چون در این صورت برند تو معنای خود را از دست میدهد. آمادهباش که از بعضی از کارها فاصله بگیری و به کارهای دیگر روی آوری.به این منظور باید خودت و بازار را بشناسی، اما نه فقط برای برندسازی. هر انسان بالغی برای آنکه در محیط کار هزاره سوم دوام بیاورد، باید خود و بازار را تا حدی بشناسد.
هر چه خودت را بهتر بشناسی، صدای تو از طریق رزومه، لینکدین، مکالمات و ارتباطاتت با قدرت بیشتری به گوش همگان خواهد رسید. وقتی خودت دقیقا نمیدانی که چه کاری انجام میدهی، چطور میتوانی انتظار داشته باشی دوستانت بتوانند تو را به درستی معرفی کنند؟حالا وقت آن رسیده که بنشینی و به این سوالات فکر کنی: «چه شغلی را دوست دارم؟ در چه کاری مهارت دارم؟ بازار کار به چه مهارتهایی نیاز دارد؟» شغل تو، کسبوکار توست. هر کسبوکاری به یک برند جذاب و قدرتمند نیاز دارد و تو نیز از این قاعده مستثنی نیستی.
با استفاده از منوی آموزش وب سایت دناکو (دلیران دنا) می توانید به بانک مقالات آموزشی با هزاران مقاله رایگان در زمینه مدیریت ، کسب و کار ، فروش ، موفقیت ، کارآفرینی و سایر زمینه های کسب و کار دسترسی داشته باشید. مشاوره بازاریابی و فروش ، طراحی سایت ، مشاوره سرمایه گزاری ، تحقیق و توسعه ، طرح کسب و کار و کارآفرینی را می توانید در دناکو دنبال نمایید. ما در دلیران دنا این امکان را برای شما فراهم کردیم تا به کامل ترین علوم روز در زمینه کسب و کار خودتان به آسانی و کاملا رایگان دسترسی داشته باشید.
حرکت خود و شرکتتان را به سمت موفقیت و بزرگی آغاز کنید. با دلیران همراه شوید .
- بزرگترین پایگاه مقالات مدیریت و کسب و کار در دلیران دنا
- بزرگترین شبکه مشاوره کسب و کار و فروش در دلیران دنا
- سامانه های تخصصی فروش و توسعه تجارت در دلیران دنا
انتشار مجدد مقالات وب سایت دلیران دنا برای گسترش علم مدیریت و کسب و کار با ذکر منبع (توسعه تجارت دلیران دنا) مجاز است. فروش این مقالات به هر طریقی اکیدا ممنوع است و صرفا انتشار رایگان مقالات دلیران دنا مجاز است.
منابع این مقاله :
Liz Ryan
مریم مرادخانی
وب سایت دنیای اقتصاد
وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)
پاسخ دهید