مشاوره مدیریت و کسب و کار

تصمیم گیری بر اساس شفافیت همیشه کاربرد ندارد

چرا تصمیم‌گیری بر اساس شفافیت همیشه کاربرد ندارد ؟ چه زمانی تصمیم‌گیری بر اساس شفافیت کاربرد ندارد ؟ چرا همیشه شفافیت خوب نیست ؟ چرا گفتگو پشت درهای بسته اطلاعات بیشتری را در اختیار مدیران می گذارد ؟ در این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) این موضوع بررسی می شود.

تصمیم‌گیری بر اساس شفافیت همیشه کاربرد ندارد

رونن گرادول، استادیار اقتصاد مدیریتی و علوم تصمیم‌گیری، می‌گوید: «در نگاه اول، این نگرش که بهتر است در جلسات مشاوره شفافیت وجود داشته باشد، کاملا منطقی است. اگر فقط نتیجه جلسه را بدانید، خلاصه بهتری از موضوع در دست‌تان خواهد بود. درحالی‌که اگر شفافیت محض وجود داشته باشد، باید در مورد مشکلی که سعی می‌کنید حل کنید، به اطلاعات بیشتری دست یابید.

بیشتر افراد فکر می‌کنند داشتن اطلاعات بیشتر بهتر است.»اما گرادول به همراه همکاران دیگرش به این نتیجه رسیده که این نگرش یک نقص مهم دارد: شفافیت یعنی هر چیزی را که به شما گفته می‌شود می‌پذیرید، نه لزوما هر چیزی که تیم مشاوره می‌داند. هر اطلاعاتی که بخواهید، به تمایل اعضای کمیته برای افشای آن بستگی دارد اما اصرار به شفاف بودن آنها را تحت‌فشار می‌گذارد و شاید نخواهند اطلاعاتی که دارند را نه در اختیار دیگر اعضای تیم و نه تصمیم‌گیرنده نهایی قرار دهند.گرادول می‌گوید: «اگر کمیته مشاوره بداند که قرار است شفاف باشد و هر آنچه می‌داند را افشا کند، پس اعضای آن اطلاعاتی که قرار است به اشتراک بگذارند را دستکاری می‌کنند یا سعی می‌کنند اطلاعات کمتری را فاش کنند.»

وقتی هم‌رای بودن گمراه‌کننده است

ممکن است این شرایط را تجربه کرده باشید که در خروجی یک جلسه رای همه مثبت بوده است. اما آیا واقعا درون جلسه این‌گونه بوده؟ ممکن است افراد با عقاید مخالف وارد یک جلسه شوند، اما تظاهر کنند با بقیه هم‌رای هستند، چون می‌دانند کسی که قرار است تصمیم نهایی را بگیرد، در گزارش ارائه شده به توصیه‌هایی که مطرح شده توجه نمی‌کند و فقط نگاه می‌کند چند نفر موافق اجرای طرح بوده‌اند و بر اساس آن تصمیم‌گیری می‌کند.

به عنوان مثال، در گروهی که قرار است در مورد تاسیس شعبه جدید یک فروشگاه زنجیره‌ای تصمیم‌گیری کنند، چهار نفر معتقدند مکان جدید سودآور است و یک نفر خیلی مطمئن نیست. این فرد مردد بعد از اینکه دلایل بقیه اعضا را می‌شنود و قاطعیت آنها را می‌بیند، با خودش فکر می‌کند که حتما اطلاعات او کمتر بوده و متقاعد می‌شود که افتتاح فروشگاه در مکان جدید منطقی است

با استفاده از منوی آموزش وب سایت دناکو (دلیران دنا) می توانید به بانک مقالات آموزشی با هزاران مقاله رایگان در زمینه مدیریت ، کسب و کار ، فروش ، موفقیت ، کارآفرینی و  سایر زمینه های کسب و کار دسترسی داشته باشید. مشاوره بازاریابی و فروش ، طراحی سایت ، مشاوره سرمایه گزاری ، تحقیق و توسعه ، طرح کسب و کار و کارآفرینی را می توانید در دناکو دنبال نمایید.

حرکت خود و شرکتتان را به سمت موفقیت و بزرگی  آغاز کنید.

  • بزرگترین پایگاه مقالات مدیریت و کسب و کار در دلیران دنا
  • بزرگترین شبکه مشاوره کسب و کار و فروش در دلیران دنا
  • سامانه های تخصصی فروش و توسعه تجارت در دلیران دنا

انتشار مجدد مقالات وب سایت دلیران دنا برای گسترش علم مدیریت  و کسب و کار با ذکر منبع (توسعه تجارت دلیران دنا) مجاز است. فروش این مقالات به هر طریقی اکیدا ممنوع است و صرفا انتشار رایگان مقالات دلیران دنا مجاز است.

 

منابع این مقاله :

وب سایت دنیای اقتصاد

وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)

آخرین مقالات وب سایت