مشاوره مدیریت و کسب و کار

تکنیک هایی برای دریافت بازخورد صادقانه

چه تکنیک هایی برای دریافت بازخورد صادقانه از کارکنان وجود دارد ؟ مدیران چگونه می توانند از کارکنانشان بازخورد صادقانه و انتقادی دریافت کنند ؟ 4 روش برای ایجاد فضای انتقادی  در محیط کار کدامند ؟ این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) به بررسی این موضوع می پردازد.

مشاوره مدیریت

تکنیک هایی برای دریافت بازخورد صادقانه

اگر می‌خواهید نحوه درک دیگران از خودتان را بفهمید، در عوض این چهار نکته را امتحان کنید:

از همکاران‌تان بخواهید تا واکنش‌های منفی خود را ابراز کنند: ابتدایی‌ترین روش برای درک اینکه مردم در مورد شما چه فکری می‌کنند، این است که از آنها بپرسید. اگر از رای مخالف استقبال نکنید، بعید است که حقیقت را در مورد آنچه برای شما مفید است، بشنوید. بی‌خبری ضرورتا خوش‌خبری نیست. چه در جلسات گروهی و چه در جلسات رودررو، مردم نیاز دارند تا ابراز واکنش‌های منفی احساس راحتی کنند و اگر شما افرادی ندارید که به‌طور روزمره ایده‌های مخالف ارائه دهند یا نگرانی‌های خود را در مورد کارهایی که در حال انجام آن هستید یا انجام داده‌اید را ابراز کنند، آنگاه باید نگران باشید. پس از جلساتی که به‌طور خاص روی مسائل یا تصمیمات دشوار بحث می‌کنند، یکی از رهبران سازمانی که با او کار می‌کنم از چندین عضو تیمش پرسید که «چه کاری را توانسته‌ام به‌طور متفاوت انجام دهم؟» تیم او دریافته است که او صادقانه پذیرای دیدگاه‌ها و واکنش‌های منفی و منتقدانه است و با روی گشاده آنها را می‌پذیرد.

نشانه‌های غیرکلامی را دریابید: افراد به‌طور مداوم از طریق نشانه‌های غیرکلامی، احساس خود در مورد شما را بیان می‌کنند. گرچه ممکن است افراد بازخورد کلامی خود را محدود کنند؛ اما چهره و بدن آنها اغلب داستان متفاوتی را بیان خواهد کرد. اگر بدانید که چگونه فکر آنها را بخوانید، این نشانه‌ها می‌تواند جریان باثباتی از بازخوردهای مفید در مورد نحوه درک حرف‌ها و فعالیت‌های آنها فراهم کند. آلان و باربارا پیس در کتاب‌شان (زبان بدن) بیان می‌کنند که بیش از ۶۵ درصد مکالمات بین فردی غیرکلامی هستند و تشخیص تناقض‌ها بین کلماتی که فردی بیان می‌کند و زبان بدن او، به شدت توانایی شما را برای درک دقیق آنچه اتفاق می‌افتد افزایش خواهد داد.

زمانی که افراد به پایین نگاه می‌کنند یا از تماس چشمی با شما اجتناب می‌کنند، زمانی که یک کارمند متعهد ناگهان استعفا می‌دهد یا زمانی که یک همکار متعادل، حالت تدافعی به خود می‌گیرد، باید توجه خود را بیشتر متمرکز کنید. از این نشانه‌های مهم غافل نشوید. مشاهدات خود را با روی گشاده بیان کنید. یکی از رهبران سازمانی که با او کار کرده‌ام این کار را آمرانه انجام داده است.

وقتی حالات یا قیافه فرد دچار تغییری ناگهانی می‌شود، او چیزی شبیه این را می‌گوید؛ «به من بگویید چگونه باید این سکوت شما را تفسیر کنم» یا «به نظر می‌رسد گاهی ناگهان نمی‌خواهید مستقیما به من نگاه کنید. من نگران هستم که چیزی که گفته‌ام مطابق نظر شما نباشد. آیا می‌توانید به من کمک کنید تا صحت این موضوع را متوجه شوم؟» این رفتار مودبانه از دیگران دعوت کرد تا آنچه در درون‌شان اتفاق افتاده بود را به اشتراک بگذارند و در عوض به رهبر سازمانی کمک کرد تا خود را تطبیق دهد و اعتماد را بین او و کسانی که رفتارهای در حال تغییر او را دیده بودند، بیشتر کند.

بر نحوه روایت داستان نظارت کنید: به روایت درونی خودتان از چیزهایی که در اطرافتان اتفاق می‌افتد توجه کنید. اگر این صدا می‌خواهد شما را متقاعد کند که همه چیز خوب است، به عقب برگردید و دوباره همه چیز را ارزیابی کنید. مراقب باشید اگر این صدا در سرتان می‌خواهد جملات خودتوجیهی یا تسکین‌‌دهنده مانند این را بگوید که «به نظرم، ارائه مطالب خیلی خوب پیش رفت.

بنابراین چه می‌شد اگر آنها هیچ سوالی نداشتند.» یا «آنها درک می‌کنند که شما گاهی بی‌حوصله هستید، اما می‌دانند که دلیل آن این است که شما واقعا به آنها اهمیت می‌دهید.» یا «من نمی‌توانم باور کنم که آنها تصور می‌کنند که من مردد هستم! شما نمی‌توانید فرآیند خلاقانه را با عجله انجام دهید!» خودتان را مجبور کنید تا توضیحات جایگزین را مورد توجه قرار دهید. شاید درک نکنید که چرا بی‌حوصله شده‌اید یا دودل هستید. مراقب باشید که بیش از حد از خود انتقاد نکنید. شما به دنبال یک چشم‌انداز متوازن و آگاهانه هستید نه چشم‌اندازی که از نفس‌تان محافظت کند یا به آن آسیب برساند.

بیش ازاندازه بر داده‌ها و پیش‌فرض‌ها تمرکز نکنید: داده‌های بسیار زیادی در مورد نحوه درک شما به‌عنوان یک رهبر سازمانی از سوی دیگران از قبل در دسترس شما قرار دارد. برای موثر بودن، خیلی روی بازخورد ۳۶۰ درجه رسمی تکیه نکنید. تنها با گوش دادن و عمل بر اساس اطلاعاتی که قبلا وجود داشته است، شروع کنید.

پی‌نوشت:
۱. این فرآیند سیکل کاملی است که خلاصه بازخوردی از همه افراد از جمله سرپرستان، زیردستان و همکاران در مورد جنبه‌های مختلف سبک رهبری و مدیریت و عملکردشان ارائه می‌کند.

با استفاده از منوی آموزش وب سایت دناکو (دلیران دنا) می توانید به بانک مقالات آموزشی با هزاران مقاله رایگان در زمینه مدیریت ، کسب و کار ، فروش ، موفقیت ، کارآفرینی و  سایر زمینه های کسب و کار دسترسی داشته باشید. مشاوره بازاریابی و فروش ، طراحی سایت ، مشاوره سرمایه گزاری ، تحقیق و توسعه ، طرح کسب و کار و کارآفرینی را می توانید در دناکو دنبال نمایید.

حرکت خود و شرکتتان را به سمت موفقیت و بزرگی  آغاز کنید. با دلیران همراه شوید .

  • بزرگترین پایگاه مقالات مدیریت و کسب و کار در دلیران دنا
  • بزرگترین شبکه مشاوره کسب و کار و فروش در دلیران دنا
  • سامانه های تخصصی فروش و توسعه تجارت در دلیران دنا

انتشار مجدد مقالات وب سایت دلیران دنا برای گسترش علم مدیریت  و کسب و کار با ذکر منبع (توسعه تجارت دلیران دنا) مجاز است. فروش این مقالات به هر طریقی اکیدا ممنوع است و صرفا انتشار رایگان مقالات دلیران دنا مجاز است.

 

منابع این مقاله :

نویسنده: Ron Carucci

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

HBR

وب سایت دنیای اقتصاد

وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات وب سایت