آیا شکست نتیجه انتخابهای قبلی است ؟ آیا تحولات دیجیتال یک شبه رخ می دهند ؟ چرا اکثر تحولات دیجیتال شکست میخورند ؟ رمز موفقیت بزوس در احیای روزنامه واشنگتن پست چه بود ؟ در این مقاله از وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) این موضوع بررسی می شود.
شکست نتیجه انتخابهای قبلی است
چرا تحول دیجیتال شکست میخورد؟
تجربه به من آموخت که چرا اکثر تحولات دیجیتال شکست میخورند: شرکتها بهدلیل هرجومرجهای اجتنابناپذیری که تغییر واقعی با خود به همراه دارد از آن هراس دارند. چون نااطمینانی، ماهیت ریسکگریز ما را فعال میکند و ما دست از تحول واقعی برمیداریم، آن هم درست زمانی که تکنولوژی تغییرات پیرامون ما را تسریع میکند. در عوض، مدیران از تغییرات غیرواقعی استفاده میکنند یا قدمهای نامطمئن در راستای تلاشی مرتبط برمیدارند.
آنها از تکنولوژیهای جدید استفاده میکنند تا به نظر بیاید که در حال تغییر هستند. نکته تحول، قبول سریعتر تکنولوژیهای جدید نیست بلکه به معنی تغییر رفتارمان و اطمینان یافتن از این امر است که نیروی کار و مهارتهای ما در راستای اهداف باقی بمانند. بسیاری از اوقات، نوع تغییر رفتاری که مورد نیاز است، منجر به اختلال و عملکرد بد میشود اما این هرجومرجها موقتی و برای فرآیند ضروری هستند.
چه باور کنید چه نکنید، اضطراب و ناراحتی نشانهای است که نیروی کار شما به چالش کشیده میشود و واقعا یاد میگیرد تا به روشهای جدید کار کند. ایجاد و پذیرش برخی از نااطمینانیها اولین گام برای توانمندی تغییر واقعی است. حتی شکست در دستیابی به اهدافتان دادههای ارزشمند و فرصتی را فراهم میکند تا مدل کسبوکارتان را برای رشد آینده بازطراحی کنید.
در هر سازمانی، چه بزرگ و چه کوچک، ترس از شکست ما را مجبور میکند تصمیمات دشوار را کنار بگذاریم. ما از قبول آنچه نمیدانیم اجتناب میکنیم و همچنان به تصمیمات قدیمی پایبندیم و به سازمانها اجازه میدهیم راکد بشوند. اگر میخواهیم کسبوکارهای چابکتر و انطباقیتر ایجاد کنیم، باید در کاهش غرایز ریسکگریز خود بهتر شویم.
ریسک کردن برای ایجاد تغییر واقعی
بهجای اینکه فرض کنید همه پاسخها از قبل شناخته شده هستند، بر پاسخ به سوالات درست تمرکز کنید و از جوابها نهراسید.واشنگتنپست را در نظر بگیرید. پیش از اینکه جف بزوس مدیر ارشد اجرایی آمازون، واشنگتنپست را در سال ۲۰۱۲ خریداری کند، به نظر میرسید این روزنامه هیچ مسیری برای موفقیت ندارد. درآمد آن رو به کاهش بود؛ چرا که درآمد آگهیها کم شده بود و فروش آنلاین تبلیغات نتوانست این کمبود را جبران کند.
اما بزوس میخواست ریسک کند و شکست بخورد. او در سال ۲۰۱۳ گفت «شما مطالعه میکنید، وارد بحث میشوید، فکر میکنید و آنگاه پاسخها شروع به ظاهر شدن میکنند.» «شما تئوریها و فرضیهها را توسعه میدهید اما نمیدانید که آیا خوانندگان واکنش نشان خواهند داد یا خیر. شما تا جای ممکن تجربیات بسیاری را به سرعت بهدست میآورید.»
واشنگتنپست تحت مدیریت بزوس به سرعت در افراد و تکنولوژیها و در تغییر طرزفکر حول تکنولوژی سرمایهگذاری کرد. یک تجربه موفق شامل توسعه یک سیستم عامل شد که بسیار پیشرفته است و اکنون به روزنامههای دیگر فروخته میشود. این شرکت تقریبا هیچ بخش IT نداشت و راههای کمی برای جذب استعداد در اختیار داشت. اکنون این شرکت بیش از ۲۵۰ پرسنل دارد و به آسانی استخدامهای جدیدی را اضافه میکنند که برای چشمانداز کار کردن برای یک شرکت متحولشده هیجانزده هستند. تقریبا هر ابزاری که اکنون اتاق خبر و تیمهای فروش استفاده میکنند در داخل سازمان ایجاد میشود.
اکنون درآمد تبلیغات دیجیتال از ۱۰۰ میلیون دلار تجاوز میکند و در سه سال گذشته، سالانه رشد دورقمی را شاهد بوده است. تا اواخر سال ۲۰۱۷، واشنگتنپست بیش از یک میلیون دلار پرداختهای مشترکان دیجیتال بهدست آورد که نسبت به یکسال قبل از آن سه برابر شده بود. بیش از ۵۰ وبسایت روی نرمافزاری که واشنگتنپست ایجاد کرده است راهاندازی میشوند و این شرکت در مسیر توسعه عملیات خود در حال افزودن پرسنل است.
در ژانویه ۲۰۱۸، فرد رایان ناشر این روزنامه به کارمندانش گفت «واشنگتن پست، در سال ۲۰۱۸، میتواند تنها استارتآپ ۱۴۰ ساله دنیا باشد.» البته داشتن منابع مالی زیاد کمککننده است. اما تحول دیجیتال واقعی نمیتواند یک شبه یا تنها با پول بهدست بیاید. راهحلهای دیجیتال باید مناسب هر شرکتی باشند؛ تیمها برای کار در مسیر تحولات و یادگیری کار متفاوت، نیاز به زمان دارند.
پذیرش نااطمینانی که همراه با تحول دیجیتال میآید در آغاز کار آسان نخواهد بود. تهدید شکست ممکن است شما را وسوسه کند که به عقب برگردید. اما با پذیرش ناشناختهها و قبول اینکه شما پاسخ همه سوالات را ندارید و کسب تجربه، بذر پیشرفت در آینده را خواهید کاشت.
از منوی آموزش وب سایت دناکو (دلیران دنا) می توانید به بانک مقالات آموزشی با هزاران مقاله رایگان در زمینه مدیریت ، کسب و کار ، فروش ، موفقیت ، کارآفرینی و سایر زمینه های کسب و کار دسترسی داشته باشید.
ما در وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا اهداف بزرگی را دنبال می کنیم. به دنبال آباد سازی ایران عزیز ، توسعه اقتصاد کشور ، افزایش فروش شرکت های تولیدی و خدماتی داخلی ، افزایش سطح سواد عمومی مدیریت و دانش تجارت و کسب و کار مردم عزیزمان ، توسعه تجارت الکترونیک ، بهبود محیط کسب وکار ، گسترش تحقیق و توسعه ، افزایش کار آفرینی و سطح خلاقیت و نوآوری در سازمان های ایرانی هستیم. مقالاتی که توسط ما نوشته شده اند یا گردآوری شده اند با دقت و وسواس انتخاب شده اند و موارد کلیدی در توسعه شرکت های ایرانی و ابادنی کشور در نظر گرفته شده اند. شما می توانید تمام این مقالات مطالعه کنید و در نهایت فقط این احساس خوب آموختن علوم مفید را خواهید داشت. مشاوره بازاریابی و فروش و مشاوره شرکت های بزرگ و مشاوره سرمایه گزاری و تحقیق و توسعه و طرح کسب و کار و سایر بخش را ببینید
انتشار مجدد مقالات وب سایت دلیران دنا برای گسترش علم مدیریت و کسب و کار با ذکر منبع (توسعه تجارت دلیران دنا) مجاز است. فروش این مقالات به هر طریقی اکیدا ممنوع است و صرفا انتشار رایگان مقالات دلیران دنا مجاز است.
منابع:
نویسنده: Tom Puthiyamadam
مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد
strategy-business
وب سایت دنیای اقتصاد
وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)
پاسخ دهید