موانع اقتصاد مقاومتی ایران کدامند؟ برای پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در ایران چه چالش هایی پیش رو داریم ؟ در این مقاله به بررسی چالش های پیش روی ایران در زمینه اقتصاد مقاومتی می پردازیم. در بخش های دیگر وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا می توانید راهکار های ما برای بر غلبه بر موانع توسعه صنعت خودتان را مشاهده نمایید.
موانع اقتصاد مقاومتی
اقتصاد مقاومتی و اهداف آن باید با جوهره مقاومت پیوند منطقی داشته باشد، در این راستا باید چالش های پیش رو را شناسایی و در دایره ای بزرگ تر با عنایت به چالش های اقتصاد و امت اسلامی تعریف و برای آن برنامه و راه حل ارائه شود.
از جمله این موانع می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
- وجود عوامل متعدد بر ایجاد فضای منفی برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی
- وجود موانع متعدد پیش روی تولید ملی
- عدم وجود فضای رقابتی دربخش تولید و توزیع در برخی از گروه کالایی
- پایین بودن سطح بهره وری نیروی انسانی و ضرورت تشکیل نیروی انسانی کارآمد بیش از گذشته
- افزایش نقدینگی و عدم تناسب آن با تولید
- وجود نقدینگی های سرگردان
- تورم بالا ومستمر درکشور
- اختلالات متعدد در بازار ارزی کشور
- سطح بالای بیکاری و عدم اشتغال پایدار
- افزایش مستمر قیمت مسکن و اجاره ها
- وابستگی شدید بودجه سالانه کشور به درآمدهای حاصل از فروش نفت خام
- کسری بودجه مزمن و پایدار
- عدم اجرای کامل سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی در راستای آزاد سازی و خصوصی سازی
- وجود نظام مالیاتی ناکارآمد
- هدفمند نبودن یارانه ها علی رغم اجرای آن
- ناکارایی نظام پولی و بانکی
- نوسانات متعدد درشاخص های بورس
- وجود سیاست های حمایتی و تعرفه ناکارآمد و غیر هدفمند
- ضعف های زیرساختی و گمرک
- تامین قطعات و فقدان الگوهای مصرف بهینه
- مشکلات تامین کالاهای مورد نیاز بخش تولید
- وابستگی صادرات غیر نفتی به بخش میعانات نفتی، گازی و پتروشیمی
- عدم حمایت موثر از حقوق تضییع شده مصرف کنندگان
- مواردی که موجب ایجاد ضعف در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های اقتصادی می شود
- عدم پیشگیری در مواجهه با فساد مالی در دستگاه های دولتی و غیر دولتی
- فساد اقتصادی
- انجام واردات بی رویه
- عدم اعمال مالیت های سنگین برای فعالیت های غیر تولیدی
- بروکراسی اداری نیز به عنوان یکی از موانع تحقق اقتصاد مقاومتی است که یافتن راه کارهای حمایتی برای بهره برداری به موقع از پروژه های در دست اجرا را می طلبد.
توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) در زمینه خدمات بازاریابی و فروش ، آموزش و پژوهشی ، تحقیق و توسعه ، مشاوره مدیریت و تحقیقات بازار ، ایده پردازی برای خدمات و محصولات جدید و مدیریت تکنولوژی به شرکت های ایرانی خدمات ارائه می کند. شما می توانید از بخش آموزش های رایگان وب سایت دلیران دنا (دناکو) به مقالاتبازاریابی و فروش ، خلاقیت و نوآوری ، مشاوره مدیریت ، تحقیق و توسعه ، تجارت الکترونیک و طراحی سایت دسترسی پیدا کنید.
منابع :
آکادمی یادگیری مجازی (VLA)
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
واحد توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)
پاسخ دهید