مشاوره مدیریت و کسب و کار

برترین روش‌های تبلیغاتی

برترین روش‌های تبلیغاتی کدامند ؟ چگونه می توان از میان این همه رسانه تبلیغاتی رسانه مناسبی را نتخاب کرد و پیامی با مفاهیم موثر برای مخاطب فرستاد ؟ در این مقاله در مورد روش های تبلیغاتی موثر بحث میکنیم. مقالات دیگر در زمینه تبلیغات و بازاریابی را می توانید در بخش آموزش های وب سایت دلیران دنا مطالعه نمایید.

برترین روش‌های تبلیغاتی

برترین روش‌های تبلیغاتی

 

1. احساس برانگیز بودن

زمانی که یک شرکت بتواند در برابر مخاطبان خود جذابیت داشته و برای آن راه‌حلی ارائه کند، آنگاه میتواند وعده ‌دهد که محصولش می‌تواند هدف خاصی را برآورده کند یا عملکرد خاصی را انجام دهد. این عملکرد و یا هدف می‌تواند نیاز عاطفی فرد را در زمینه‌های زیر پاسخ گو باشد:

• احساس تعلق به یک گروه خاص یا احساس پذیرفته شدن.

• وعده احساس امنیت.

• وعده احساس جذابیت

• وعده مورد پذیرش خود قرار گرفتن

بسیاری از تبلیغات چی‌ها محصولات خود را با احساسات و خواسته هایی گره میزنند که مردم از زندگی خود می‌خواهند؛ مواردی مانند لوکس گرایی، ثروت، شهرت، زیبایی، خانواده، یا عشق. آنها این اطمینان را به مشتریانشان می‌دهند که با استفاده از محصو‌ل‌شان، میتوانند خواسته‌های این‌چنینی را محقق سازند. ادبیات روانشناسی دریافته شرایط احساسی همه مراحل تصمیم‌گیری در فرآیند خرید را تحت تاثیر قرار می‌دهد و احساسات نقشی کلیدی در هر نوع تصمیم تجاری یا اجتماعی دارد.

2. ترس

ترس نخستین انگیزه احساسی است. اگر مردم بدانند برداشتن یک گام خاص، باعث التیام ترس‌شان خواهد شد، انگیزه‌ای برای اقدام پیدا می‌کنند. ترس یکی از روشهای متداول برای اقناع بسیاری از مردم است. بطور مثال ممکن است برخی شرکتها اینگونه ادعا کنند که اگر از محصول یا خدمات‌شان استفاده نکنید، ممکن است اتفاقات خیلی بدی برای‌تان رخ دهد. مثلا اگر از این خمیردندان استفاده نکنید، دندان درد در آینده امانتان را خواهد برید. شرکت‌ها می‌دانند که مردم از برخی چیزها میترسند:

• جذاب نبودن، پذیرفته نشدن توسط دیگران، مورد تمسخر واقع شدن و یا احساس نا‌امنی کردن.

بطور مثال محصولات زیادی وعده می‌دهند که مثل آب خوردن و با کمترین هزینه شما را از شر چیزهایی مثل بوی ناخوشایند و زننده بدن، چربی‌ها یا موهای زائد خلاص می‌کنند. تمام این شعارها به فرد کمک میکند تا احساس جذاب‌تر بودن و پذیرفته شدن داشته باشد.

3. خانواده‌ی ایده‌آل

عموما تصویر خانواده‌ای که در آگهی‌های بازرگانی یا در تابلوها و بیلبردهای تبلیغاتی می‌بینیم،  متشکل از افراد جذابی است که به نظر می‌رسد در نهایت خوشبختی کاملا با یکدیگر همراه و همدل هستند و آب‌شان در یک جوب میرود. این یک استراتژی تبلیغاتی شناخته شده و محبوب برای نمایش اعضای یک خانواده‌ای ایده‌آل است، به این امید که مردم به این باور دست یابند که یک محصول و یا خدمت خاص برای آنها به همان صورت یک خانواده‌ی ایده‌آل را به وجود می‌آورد. تصویر خانواده در بسیاری از محصولات مرتبط با مسکن، بیمه، رستورانها، آژانسهای مسافرتی و … بکار می‌رود.

4. عامل جذابیت

چه کسی هست که نخواهد جذاب و به قول جوانها باحال به نظر برسد و متخصصان تبلیغات هم به خوبی از این میل ما آگاهی دارند. به همین دلیل است که شرکتها سعی دارند به مخاطبانشان بقبولانند که اگر آنها از محصول‌شان استفاده نکنند، عوامل جذابیت خود را از دست خواهند داد.

5. اسباب‌بازی‌های شگفت‌انگیز

داستان اسباب بازیها همیشه برای هر سنی جذاب بوده است. شخصیتهایی که در تبلیغات جان میگیرند و مثل انسانها قادرند دست به هر کار شگفت انگیزی بزنند، حال آنکه در واقعیت آنها موجوداتی بی‌جان و بازیچه دست هستند: اتومبیل‌هایی که تک‌چرخ می‌زنند، عروسک‌هایی که حرکت یا گریه می‌کنند یا هواپیماهایی که در آسمان حرکات نمایشی انجام میدهند. بازی و اسباب آن برای ما فارغ از هر سنی همانند آب است برای ماهی. ما بدون بازی و اسباب آن نمی توانیم به رشد متعادل و سازنده ای برسیم. اسباب بازی شوق زیستن را در وجود ما  برمی انگیزد و موجب پرورش قوای جسمی، ذهنی، روانی، عاطفی و اجتماعی می شود.

6. واژه‌های دوپهلو

تبلیغ‌کنندگان طبق قانون ملزم به بیان حقیقت در تبلیغات خود هستند. با این حال، آنها گاه دست به دامان کاماتی میشوند که میتواند گمراه کننده و دوپهلو باشد. کلماتی از قبیل طبیعی، جدید، بخشی از و ما به … شما اهمیت می‌دهیم برخی از این عبارات و واژگان دوپهلویی هستند که به طور معمول در تبلیغات استفاده می‌شوند و اثربخشی بالایی دارند.

۶. تخریب رقیب

چنانچه شرکتی نتواند ویژگی متمایزی از محصول خود را برجسته کند، گاه متوسل به تخریب رقیب میشود تا چهره‌ای موجه‌تر از خود به نمایش بگذارد.

۷. پیوندهای قلبی

این استراتژی تبلیغاتی شکلی از تبلیغات احساسی است و زمانی انجام می‌شود که یک شرکت از اشکال مختلف رسانه در جهت ایجاد حالتی عاطفی در شما به منظور ایجاد احساس خوشایند در مخاطب استفاده کند. به عنوان مثال، استفاده از تصاویر بانمک از کودکان و نوزادان یا از حیوانات کوچک می‌تواند احساسات مخاطب را تحت تاثیر خود قرار دهد. نورومارکتینگ نیز تاثیر بکارگیری این قبیل تصاویر بویژه عکسهای کودکان را مورد تاکید قرار داده است.

 

۸. شخصیت‌های جذاب یا بامزه

شخصیت‌های زیادی وجود دارند که در ذهن ما تداعی‌گر برخی محصولات خاص هستند. این شخصیت‌های مشهور یک نوع استراتژی تبلیغاتی هستند تا کودکان و بزرگسالان یک نماد یا تصویر خاص را در ذهن‌شان به یک محصول مرتبط کنند.

۹. با هم بودن

همه‌ی ما امید به داشتن خانواده‌ای تمام و کمال و در کنار هم داریم و یک استراتژی آسان تبلیغاتی برای شرکت‌هایی که به تولید محصولات خانوادگی اقدام میکنند این است که محصول خود را را در موقعیتی نشان دهند که پدر و مادر و فرزندان کنار هم و با یکدیگر سرگرم هستند. این استراتژی القاکننده‌ی حس با هم بودن توسط آن محصول خاص است که قادر به ایجاد لذت و شادی هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان است.

۱۰. آمار و ارقام

شرکت‌ها همچنین برای آنکه یک محصول یا یک خدمت، قابل اعتنا و مورد اعتماد به نظر برسد ممکن است از آمار و ارقام خاصی در راهبرد تبلیغاتی خود استفاده کنند.

۱۱. قدرت ستاره‌ها

چهره‌ها، قهرمانان ورزشی و ستاره‌های نوجوان زیادی توسط شرکتها و یا برندها به خدمت گرفته میشوند تا در فروش و اعتباربخشی به محصول به آنها کمک کنند. محصولات غذایی و برندهای پوشاک متعددی هستند که چهره‌ها بانی و سفیر آنها به شمار میروند. این یک استراتژی تبلیغاتی قوی برای کودکان و به خصوص برای آنهایی است که شاید متوجه نشوند ستاره‌ی مشهورشان در حال گرفتن تایید از آنها برای یک نام تجاری یا محصولِ خاص است.

۱۲. پیوستن به گروه

هیچ کس از احساس کنارگذاشته شدن خوشحال نخواهد شد و تبلیغات چی‌ها بخوبی از این نکته آگاهی دارند. نگاهی به استراتژی‌های تبلیغاتی‌ای بیندازید که شعار آنها این است که به جمع ما بپیوندید، تنها نمانید، و  یا همه انجامش می‌دهند، شما هم می‌توانید. اینجور قبیل شعارها مشوق افرادی است که دلشان میخواهد همراه جمع شوند.

۱۳. هیجان‌زدگی

در تبلیغات تلویزیونی، بیلبوردها یا دیگر انواع تبلیغات، سخت بتوان شخصیتهای تبلیغات را در حالی دید که به نظر برسد در آن لحظه‌ی خاص به کاری مشغول باشد که مورد علاقه اش نیست. بعبارتی اشخاص در تبلیغات بگونه‌ای ظاهر میشوند که گویی در حال تجربه بهترین لحظات عمر خود هستند. حتی اگر آن کار صرفا خوردن یک همبرگر باشد، شما با دیدن آن تبلیغ به این باور می‌رسید که این کار بهترین لحظه‌‌ی روز آن شخص است. یکی از استراتژی‌های محبوب تبلیغاتی، نمایش هیجان و اشتیاق در چهره‌ی شخصیتهای حاضر در آگهی، تبلیغات تلویزیونی یا بیلبوردها است.

۱۴. بازی با اندازه‌ها

حتما بارها برایتان اتفاق افتاده که یک آگهی درباره‌ی یک نوشیدنی، همبرگر ، انواع اسنک و تنقلات و ..  را دیده اما زمانی که برای خرید آن می‌روید، متوجه می‌شوید محصول واقعی نصف اندازه‌ی آن چیزی است که انتظارش را داشتید.  تبلیغ‌کنندگان  با استفاده از این راهبرد کاری می‌کنند که محصول بزرگتر یا کوچکتر از حالت واقعی به نظر برسد.

۱۵. صدا

برندهای بزرگ مانند افراد هستند، آنها شخصیت‌هایی دارند و صدای برند روشی مفید و ویژه‌ برای انتقال شخصیت برند و بیان داستانش است. صدای برند به معنای ایجاد یک وجهه انسانی برای برند است

در بسیاری از تبلیغات، متخصصان از موسیقی و ابزار صدا برای هرچه جذاب‌تر کردن محصولات خود  استفاده میکنند. موسیقی و صدای برند می‌تواند بر جنبه‌های هیجان‌انگیز و شاد یک محصول بیفزاید و جذابیت آن را برای مخاطب بیشتر کند.

۱۶. گزینش گری

در آگهی‌های بازرگانی، ویرایش و گزینش‌های بسیاری انجام میگیرد و تلاش میشود تا هیچگونه اثر سوء و یا ناخوشایندی به نمایش داده نشود. به طور کلی، شرکت‌های تبلیغ‌کننده نمی‌خواهند روایت کاملی از محصولات خود را نقل کنند. در این راستا، اغلب اوقات، واقعیت‌ها به طور گزینشی بیان و بازنمایی می‌شوند.

۱۷. جاذبه‌های جنسی

استفاده از مردان و زنان با چهره‌های غیرمعمول و زیبا و اندام ورزیده امری رایج در تبلیغات بویژه در کشورهای غربی است. این استراتژی تبلیغاتی به عنوان جاذبه‌ی جنسی شناخته می‌شود. استراتژی جاذبه‌ی جنسی دست به دامان احساسات خام مخاطبان میشود و میتواند ابعاد وجود انسان را به اندازه یک کالا تقلیل دهد. معمولا در تبلیغات محصولات آرایشی و بهداشتی، عطر و انواع نوشیدنی از این استراتژی استفاده میشود. این قبیل تبلیغات به شدت غیرمستقیم و فراآگاهانه (Subliminal) مبتنی بر ضمیر ناخودآگاه فرد عمل میکنند.

۱۸. تاکید بر جنسیت محصول

برخی از محصولات خاص با برندهیی تولید می‌شوند که نشان می‌دهد تنها برای مردان یا زنان ساخته شده‌اند. به عنوان مثال سیگار را در نظر بگیرید. صنعت دخانیات، با حدود ۵۰۰ میلیارد دلار فروش سالیانه در جهان، فقط در آمریکا حدود هشت میلیارد دلار صرف تبلیغات می‌کند. به عنوان مثال، برند مشهور مارلبرو یکی از شرکتهایی است که استراتژیهای منحصر بفردی برای ارتباط با مشتریان هدف خود به کار می‌برد. به طور نمونه، این برند در آغاز کارخود با شعار ملایم همچون ماه می،   به تولید دخانیات برای خانمها اقدام کرد و در اثناء جنگ جهانی دوم و با شدت یافتن رکورد در بازار، تولیدات خود را متمرکز بر سربازان جنگ کرد و با بهره‌گیری از المانهای مردانه نظیر تصاویر گاوچرانهای تنومند به سرعت سهم بزرگی از بازار را بدست گرفت.

سیگارهای مارلبورو و یا لاوا از مارک‌های محبوب مردان هستند. سیگار محبوب زنان هم ویرجینیا اسلیم است. جالب آن که تبلیغات و استراتژی‌های تبلیغاتی بیشتر زنان را مورد هدف قرار میدهند، چرا که حدود ۸۰ درصد از تصمیم‌گیری‌های خرید خانواده را زنان انجام می‌دهند.

۱۹. زمان

در تبلیغات دیده‌ایم که برخی آگهی‌های خاص در زمان‌های خاصی از روز پخش می‌شوند. به عنوان مثال، تبلیغات ساندویچ برند مترو، معمولا حول و حوش زمان نهار پخش میشود. از سوی دیگر، تبلیغ تلویزونی یک دارو که مصرف شبانگاهی دارد، در ساعات شب پخش می‌شود، زیرا مردم زمانی که به یک محصول نیاز  دارند، احتمال زیاد به تبلیغات آن توجه بیشتری نشان می‌دهند.

مزایای استراتژی‌های تبلیغاتی

گفتنی است اثربخشی تبلیغات وابسته به کیفیت برنامه‌ریزی و قدرت نگرش و بینش برنامه‌ریزان و درک آنها نسبت به چگونگی واکنش مخاطبان در مقابل تبلیغات مختلف و نحوه‌ی عرضه‌ی محصولات است.

تبلیغات، علمی میان‌رشته‌ای است که می‌توان گستره‌ای از علوم مختلف را در آن یافت و به همین دلیل است که برخی لقب جادوی قرن را به آن اتلاق کرده‌اند.اما چرا یک شرکت، یا کار و کاسبی کوچک و یا  حتی یک فرد می‌خواهد یک استراتژی تبلیغاتی را در بیزنس پلن خود پیاده‌سازی کند؟ در ادامه دلایل آن را می‌خوانیم:

۱. معرفی محصول: چه راهی بهتر از تبلیغات به منظور معرفی و شناساندن یک محصول یا خدمت جدید برای معرفی آن به جهان خارج میشناسید؟ بوسیله تبلیغات میتوان ویژگی‌ها، مزایا و خصوصیات برجسته یک کالا را به دیگران نشان داد. وانگهی فرصتهای خرید و قیمت‌ها را میتوان از این طریق به مخاطب معرفی کرد.

۲. تقویت برند: آدمی براحتی علاقه و حوصله خود را از دست میدهد و میل زیادی به فراموشکاری دارد. اما تبلیغات میتواند به عنوان ابزاری یادآوری‌کننده بکار رفته، و تصویر قوی‌تری از برند را ارائه کرد.

۳. شفاف‌سازی و روشنگری: گاه تصورات غلطی درخصوص محصولاتی خاص وجود دارد. یک برند به هیچ وجه علاقه ندارد تداعی‌گر واکنشهای منفی در ذهن مشتریانش باشد. اگر اطلاعات و دانش کافی درباره‌ی محصولتان وجود ندارد، تبلیغات می‌تواند به شما امکان دهد که درباره‌ی محصول‌تان، ویژگی‌های آن و منافعش روشنگری کنید.

۴. ارتقا و بهبود محصول: تبلیغات ابزاری کارآمد برای معرفی تغییرات و بهینه‌سازیهای انجام شده در محصولات فعلی است که به این ترتیب میتوان ویژگی‌های جدید آن را برجسته کنیم.

روشهای نوین بازاریابی ، فروش و تبلیغات در وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا آموزش داده شده است. شما می توانید از بخش دوره های آموزشی آنلاین رایگان در زمینه های بازاریابی و فروش ، تبلیغات ، تجارت الکترونیک ، ارز دیجیتال ، سرمایه گذاری و مدیریت شرکت نمایید. همچنین می توانید در کلاس های حضوری و حرفه ای ما در زمینه های فروش و بازاریابی و توسعه کسب و کار شرکت نمایید.

در صورتی که برای گسترش کسب و کارتان با مشکل موجه هستید و نیاز به مشاوره دارید می توانید از بخش سفارش ایده های ما را برای توسعه کسب و کارتان بشنوید و یا برای سفارش خدمات تحقیقات بازاریابی و و فروش یا خدمات تحقیق و توسعه محصولات جدید اقدام نمایید.

 

منابع :

وب سایت پرویز درگی

واحد آموزش فروش و بازاریابی توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)

blog.udemy.com

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات وب سایت