مشاوره مدیریت و کسب و کار

10 نکته طرح کسب و کار – business plan

10 نکته طرح کسب و کار یا business plan را دراین مقاله مرور می کنیم. اهمیت طرح کسب و کار برای شروع بسیار بالا است و دیدگاه بسیار خوبی به کارآفرینان می و سرمایه گذاران می دهد که آیا شروع کسب و کار ارزش دارد یا نه و پس از راه اندازی تا چه اندازه سود دارد و چه فرصت ها و تهدیداتی در آینده برای تجارت رخ می دهد. به غیر از این مقاله شما می توانید از بخش آموزش های وب سایت دلیران دنا توضیحات کامل درباره کارآفرینی را مطالعه بفرمایید.

10 نکته طرح کسب و کار - business plan

 

10 نکته طرح کسب و کار – business plan

  • ۱- به ضعف های دیگر کسب و کارها نگاه کنید
  • ۲- از آمار دقیق و جامع استفاده کنید
  • ۳- برنامه ای خلاصه و دقیق بنویسید
  • ۴- تنها کار نکنید
  • ۵- داستان بگویید
  • ۶- تمام اطلاعات لازم را جمع آوری کنید
  • ۷- از دیگران بخواهید آن را بخوانند
  • ۸- منبع پول در آوردن را مشخص کنید
  • ۹- بازار هدف خود را مشخص کنید
  • ۱۰- واقع نگر باشید

 

۱- به ضعف های دیگر کسب و کارها نگاه کنید

زمانی که قصد دارید ایده های کسب و کار خود را عملی کنید باید به خوبی به رقبا نگاه کنید و ببینید که آنها در زمینه ارائه چه خدمتی ضعیف عمل کرده اند؟ کدام وجه از محصولشان دچار ضعف بوده؟ در چه مرحله ای از کار خود دچار ضعف شده اند؟ با درس گرفتن از رقبا و تاکید بر پوشاندن نقاط ضعف انها می توانید طرح کسب و کار خود را به یک طرح تجاری ممتاز و نمونه تبدیل کنید.

۲- از آمار دقیق و جامع استفاده کنید

وقتی یک کسب و کار جدید و تازه کار طرح کسب و کار خود را به سرمایه گذاران ارائه می دهد، سرمایه گذار به دنبال آمارهای دقیق و مستند می گردد که پشتوانه فرض ها و برنامه های اقتصادی شما در طرح باشند. آمار شما برای تعداد مشتریان، سود خالص و درآمد کلی از کجا ناشی می شود؟ علاوه بر این داشتن بنچمارک ها و داده های آماری مثل نرخ بازگشت سرمایه IRR   و زمان لازم برای بازگشت سرمایه طرح شما را پخته و جامع جلوه خواهد داد.

۳- برنامه ای خلاصه و دقیق بنویسید

مدیران و سرمایه گذاران وقت و حوصله خواندن ۲۰ صفحه برنامه تجاری را ندارند! به جای نوشتن مقدمه های طولانی و خسته کننده پیرامون شرایط جامعه و روند بازار و …از یک مقدمه خلاصه و واضح استفاده کنید و سریع به سراغ اصل مطلب بروید! چه کاری انجام می دهید؟ چه درامد و هزینه هایی دارید؟ خواننده به دنبال این اطلاعات طرح شما را می خواند و نمی خواهد اطلاعات کلی راجع به فضای کسب و کار به دست بیاورد.

 

۴- تنها کار نکنید

کمک بگیرید. از تجارب دیگر دوستان و همکاران خود استفاده کنید، آنهایی که قبلا در حوزه کاری شما طرح تجاری نوشته اند را برای کمک پیدا کنید. نظرات و توصیه های آنها را بپرسید. استفاده از کمک دیگران طرح شما را کامل تر و بی نقص تر خواهد کرد.

۵- داستان بگویید

قبلا در مورد اهمیت داستان سرایی سازمانی و تاثیر آن بر کسب و کار صحبت کرده ایم. اکثر سرمایه گذاران به دنبال این هستند که داستان صاحبان کسب و کار و چرایی کار آنان را بدانند. چه چیزی آنها را به کار واداشته؟ چرا الان اقدام کرده اند؟ با استفاده از داستان انها با شما همراه می شوند و به هدف شما ایمان می آورند. یاد بگیرید چگونه داستان بگویید و از این هنر برای موثر تر کردن طرح کسب و کار خود استفاده کنید.

 

اشتباهات کارآفرینان

۶- تمام اطلاعات لازم را جمع آوری کنید

نباید بعد از پایان مطالعه طرح کسب و کار شما، خواننده به اطلاعات بیشتری نیاز پیدا کند. مطمئن شوید که تمام اطلاعات لازم (اعم از شناخت بازار و آمار آن، هزینه ها و درآمدها، تکنولوژی و …) در طرح آمده اند.

۷- از دیگران بخواهید آن را بخوانند

انیشتین می گوید “اگر نمی توانی چیزی را به آسانی توضیح دهی، پس آن را به خوبی نمی فهمی” شما باید طرح را به کسی ارائه دهید که مثل شما تمام نکات کسب و کار شما را نمی داند. پس باید او هم طرح را به راحتی بفهمد. از دیگرانی که در کسب و کار شما نیستند و مثل شما متخصص نیستند بخواهید طرح شما را بخوانند و نظرات آنها را جویا شوید. آیا طرح را فهمیده اند؟ همیشه یک ذهن تازه و خارج از موضوع می تواند مفید واقع شود.

 

موانع کارآفرینی

 

۸- منبع پول در آوردن را مشخص کنید

در جهان کسب و کار برای صاحبان سرمایه فقط یک چیز مهم است: پول! باید به آنها بفهمانید که پول آنها کجا خرج می شود (منابع هزینه) و اینکه طرح شما کجا و چگونه کسب درآمد می کند(منابع درآمدی). فراموش نکنید که طرح کسب و کاری ک در آن درآمدی کسب نشود ذره ای ارزش ندارد.

۹- بازار هدف خود را مشخص کنید

عمده کسب و کارهای امروزی با مشتریان عمومی از میان مردم سر و کار دارند. باید مخاطبان بالقوه و بالفعل خود را مشخص کنند. باید مشخص کنید کدام بخش از بازار هدف کار شما است. چه سهمی از بازار را در نظر دارید و با استفاده از چه کانال رسانه ای و تبلیغاتی قصد دارید به انها دست پیدا کنید. انجام بخش بندی و قسمت بندی بازار باعث موجه شدن طرح کسب و کار شما می شود.

۱۰- واقع نگر باشید

رویاپردازی و داشتن انگیزه های بالا و اهداف عالی در دادن انگیزه به شما همیشه مفید است. اما جهان واقعی کسب و کار نیاز دارد که شما به صورتی منطقی به آن نگاه کنید. داده های واقعی را ببینید. سهمی منطقی از بازار برای خود در نظر بگیرید؛ شرایط اقتصادی جامعه و (رکود و کاهش درآمد مردم) را فراموش نکنید و رقبا و توان آنها را در نظر بگیرید و اعداد و اهداف تخیلی برای خود و کسب و کارتان در نظر نگیرید. هیچ چیز بیشتر از اعداد غیرواقعی باعث دلزده شدن سرمایه گذار از طرح کسب و کار شما نمی شود.

 

 

  • ۱- به ضعف های دیگر کسب و کارها نگاه کنید
  • ۲- از آمار دقیق و جامع استفاده کنید
  • ۳- برنامه ای خلاصه و دقیق بنویسید
  • ۴- تنها کار نکنید
  • ۵- داستان بگویید
  • ۶- تمام اطلاعات لازم را جمع آوری کنید
  • ۷- از دیگران بخواهید آن را بخوانند
  • ۸- منبع پول در آوردن را مشخص کنید
  • ۹- بازار هدف خود را مشخص کنید
  • ۱۰- واقع نگر باشید

 

 

توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) در زمینه خدمات بازاریابی و فروش ، آموزش و پژوهشی ، تحقیق و توسعه ، مشاوره مدیریت و تحقیقات بازار ، ایده پردازی برای خدمات و محصولات جدید و مدیریت تکنولوژی به شرکت های ایرانی خدمات ارائه می کند. شما می توانید از بخش آموزش های رایگان وب سایت دلیران دنا (دناکو) به مقالاتبازاریابی و فروش ، خلاقیت و نوآوری ، مشاوره مدیریت ، تحقیق و توسعه ، تجارت الکترونیک و طراحی سایت دسترسی پیدا کنید.

 

منابع :

به نقل از fitsmallbusiness

دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

واحد توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات وب سایت