14 روش رهبری افکار : مدیریت محتوا و مطالب – استراتژی های موفقیت : برای رهبری افکار 14 روش و استراتژی در این بخش بیان شده است. مقالات مرتبط برای بازار و بازاریابی را در دناکو مطالعه بفرمایید. با انتخاب یک استراتژی رهبری افکار میتوانید به یک رهبر مترقی و انعطافپذیر تبدیل شوید. این موفقیت یک شبه حاصل نمیشود و نمیتوانید برای آن محدوده زمانی تعیین کنید اما برای شروع میتوانید تفکر خلاق را در خود پرورش دهید، به مقوله بازاریابی از زوایای جدید نگاه کنید، در جریان آخرین تحولات، گرایشها و عوامل تعیینکننده بازار قرار بگیرید و محتوایی تهیه کنید که برای مخاطب ارزشآفرینی کند.
14 روش رهبری افکار : مدیریت محتوا و مطالب
سفر شما به سوی رهبری افکار از نخستین گام آغاز میشود. چهارده گام اساسی در این مسیر از این قرارند:
۱) انتخاب موضوع
برای آنکه به یک رهبر واقعی تبدیل شوید، باید ابتدا زمینهای را که قصد دارید در آن تحول ایجاد کنید، انتخاب کنید سپس قواعد بازی را تغییر دهید. اگر سرنشین یک فضاپیما باشید و تنها راه زنده ماندن شما سیستمهای پشتیبانی از زندگی مثل ماسکهای اکسیژن باشند، سرهمبندی و تعمیر سهلانگارانه قطعات عاقلانه نیست. درست مثل فرآیندهای کسبوکار. تنها در صورتی میتوانید تحول ایجاد کنید که به موضوع مورد نظر خود، اشراف کامل داشته باشید و بتوانید پیامدهای ناشی از تغییرات را پیشبینی کنید.
۲) مخاطب خود را بشناسید
یک رهبر افکار بیش از آنکه به فکر رفع نیازها و خواستههای خودش باشد، به فکر تامین نیازهای مخاطبانش است. باید مخاطبان خود را درک کنید، به صحبتهای مردم گوش کنید و با آنها همدلی کنید.
۳) کاری کنید مردم احساس هوشمندی کنند
یک ضربالمثل قدیمی میگوید: «میتوانی یک اسب را به سمت آب هدایت کنی اما نمیتوانی وادارش کنی آب بنوشد.» این یعنی میتوانی روش انجام یک کار را به مردم نشان دهی اما نمیتوانی آنها را مجبور به انجام آن کار کنی. میتوانید انسانها را طوری راهنمایی کنید که بر اساس «نفع شخصی» تصمیم بگیرند. وقتی از زوایای جدید به مسائل نگاه میکنید، به مردم کمک میکنید کارها را با روش خودشان انجام دهند. این باعث میشود مردم احساس هوشمندی کنند و چون برای حل مشکلات رایج، چند راهحل به آنها نشان میدهید، شما را نیز باهوش میپندارند. اگر بتوانید ارزشآفرینی کنید، مشکلات را حل کنید یا مردم را متقاعد کنید که باورهایشان را تغییر دهند، میتوانید ادعا کنید که اصول اولیه رهبری افکار را یاد گرفتهاید.
۴) ایدههای خود را بذل و بخشش کنید
یکی از بهترین استراتژیها در رهبری افکار، سخاوتمندی است پس در بخشش زمان، ایدهها، پول، توصیهها و مهارتهای خود سخاوتمند باشید. رهبران افکار به جای آنکه برای کسب منافع مالی، ایدههای خود را بفروشند یا معامله کنند، آنها را با حامیان خود به اشتراک میگذارند. یکی از بهترین نمونهها، انجمن نرمافزارهای Open Source است. در این انجمن، طراحان و کدنویسان نرمافزارهای خود را به صورت رایگان در اختیار جامعه فناوری اطلاعات قرار میدهند. رهبران افکار میتوانند با عضویت در این انجمن برای خود کسب اعتبار کنند و دامنه ارتباطات خود را گسترش دهند. فیسبوک سالها پیش از آنکه به درآمدزایی برسد، یک وبسایت غیرتجاری بود. اگر ایدههای جذابی در سر بپرورانید، همیشه فرصت دارید که از این ایدهها به درآمد برسید. منافع مالی مهم هستند اما بدون کمک مشتریان، همکاران، صاحبان سهام و سایر کسانی که قرار است تحت تاثیر شما قرار بگیرند، نمیتوانید به یک رهبر افکار تبدیل شوید. اگر میخواهید مخاطبانی پیدا کنید که در نهایت به مشتری تبدیل شوند، باید به آنها ارزشهای کاربردی ارائه کنید.
۵) خود را به سایر رهبران بشناسانید
جلب نظر مخاطبان، افراد بانفوذ، رسانهها و سایر رهبران افکار، فرآیندی زمانبر است اما با پشتکار به نتیجه خواهید رسید. یک شبکه اجتماعی مناسب انتخاب کنید و محتوای جالب و تاثیرگذار تهیه کنید. میتوانید با درج کامنتهای هوشمندانه در سایر صفحات، دنبال کردن افراد بانفوذ و برقراری ارتباط با سایر رهبران، به مرور خود را به مخاطبان بشناسانید.
۶) با توجه به محیط و بستر، محتوای با کیفیت ارائه کنید
در مقوله رهبری افکار، ارائه محتوا بسیار مهم است. باید نحوه دسترسی به مخاطبان و ادبیات مورد استفاده خود را بررسی کنید. نمیتوانید همه مخاطبان را با یک ادبیات یکسان خطاب قرار دهید. طبیعتا نحوه گفتوگو با مدیران ارشد، با ادبیاتی که برای گفتوگو با کارکنان پشتیبانی بهکار میبرید، متفاوت است.
۷) ثابت قدم باشید
برای آنکه به یک رهبر افکار تبدیل شوید، باید بهطور مستمر تلاش کنید. محتوایی که ارائه میکنید باید طبق الگوهای مشخص و ثابت تهیه و ارائه شوند تا مخاطب بتواند محتوای شما را دنبال کند.
۸) بهطور مرتب کامنت بگذارید
اگر میخواهید شما را بهعنوان یک رهبر افکار بپذیرند، به حساب کاربری سایر رهبران بروید و درباره مطالبی که به اشتراک گذاشتهاند، نظر بدهید. مهم نیست که با نظر آنها موافقید یا مخالف. مهم این است که گفتوگوهای شما ارزشمند باشند. هرگز نگویید که این ایده جواب نمیدهد. یک ایده یا راه حل جایگزین ارائه دهید. صرفنظر از اینکه ایدهای را میپسندید یا رد میکنید، حضور شما در شبکههای اجتماعی، باعث جلب نظر رهبرانی میشود که این ایدهها را خلق کردهاند.
۹) اجتماعی شوید
رهبران افکار همواره در جریان تحولات عرصه کسبوکار و گرایشهای شبکههای اجتماعی هستند. استراتژی شما میتواند شامل وبلاگنویسی، تولید ویدئو یا توییت کردن باشد. باید همواره با مخاطبان خود در تماس باشید و پستها و نظرات آنها را دنبال کنید.
۱۰) تکنولوژی را بپذیرید
اگر قصد دارید به یک رهبر افکار تبدیل شوید، باید با اپلیکیشنها و آخرین تکنولوژیها آشنا شوید. فراموش نکنید که هر تکنولوژی جدید، تکنولوژیهای قدیمیتر را به سرعت از رده خارج میکند. اپلیکیشنهایی که من برای بازاریابی محتوا بهکار میبرم، عبارت است از:
- ابزار تجزیه و تحلیل گوگل (Google Analytics) برای ارزیابی عملکرد وبسایت و محتوا
- ابزار SEMRush برای شناسایی کلیدواژهها، صفحات دارای رتبه بالا و تجزیه و تحلیل دامنه
- اپلیکیشن Slack برای ارسال پیام در کسری از ثانیه از طریق دهها دستگاه به مخاطبان
- ابزار Tweetdeck برای جستوجوی افراد تاثیرگذار در کسبوکار، زمانبندی توییتها، پیگیری هشتگها و برندهای ذکر شده
(Brand Mentions) - وبسایت توزیع خبر PR Newswire
- اپلیکیشن Grammarly برای تصحیح خطاهای گرامری و ساختاری رایج در متون
- ابزار Outbrain برای ارتقا و بهبود محتوا به صورت هدفمند
- ابزار های بهینه سازی سایت دناکو
۱۱) از حد و مرزها فراتر روید
لازمه هر نوآوری و خلاقیتی، شکستن مرزها و محدودیتها است و لازمه یک استراتژی موفق برای رهبری افکار، داشتن چنین جسارتی است.
۱۲) ترقی، ترقی، ترقی
باید همزمان با بازاریابی، جایگاه خود را نیز ارتقا دهید. زمانی که برای یک ایده بازاریابی میکنید، امکان ارتقای جایگاهتان بیشتر از زمانی است که برای یک محصول یا خدمات بازاریابی میکنید.
۱۳) اندازهگیری کنید
از آنجا که رهبری افکار، ناملموس است، اندازهگیری آن آسان نیست. اما اگر قصد دارید پیام خود را اصلاح و بهینهسازی کنید، باید تمام تلاش خود را بکنید. میتوانید با کمک اپلیکیشنها، تعداد به اشتراکگذاریها، کامنتها، بازنشر محتوا و ارجاعات، نتایج را اندازهگیری کنید.
۱۴) آماده شوید
همزمان که صاحب اسم و رسم میشوید، به مرور با افرادی روبهرو میشوید که از شما سوال میپرسند، درخواست سخنرانی میکنند، توصیه میخواهند یا میخواهند برایشان ستون یا مقاله بنویسید. باید برای چنین مسوولیتهایی آماده باشید، چرا که این همان جایگاهی است که یک روز آرزویش را داشتید.
ساختن یا خریدن، انتخاب با شماست
میتوانید از مزایای رهبری افکار به یکی از این دو روش بهرهمند شوید: خریدن یا تولید محتوا:
۱) میتوانید محتوا را خودتان تولید کنید یا کارشناسانی را استخدام کنید تا مقالات، ویدئوها و پستهایی را تولید و به مخاطبان ارائه کنند (استراتژی تولید).
۲) میتوانید از روش برونسپاری استفاده کنید (استراتژی خرید).
صرفنظر از اینکه کدام روش را انتخاب میکنید، باید بکوشید محتوای تولید شده با افکار، گرایشها و اهداف شما همجهت باشند. همچنین، باید نتایج را اندازهگیری کنید تا ببینید محتوای شما تاثیر دلخواهتان را روی مخاطب گذاشته است یا خیر. توسعه کسبوکار، دیگر به بازاریابی سنتی وابسته نیست. سازمانها میتوانند با بهکارگیری استراتژی رهبری افکار، به مشتریان، صاحبان سهام و افراد با نفوذ دسترسی پیدا کرده و ارزشها، استراتژیها و نتایج تحقیقات خود را در اختیار آنها قرار دهند.
کامل ترین مقالات فروش و بازاریابی را در دناکو مطالعه نمایید. بخش آموزش های دناکو جدید ترین و بروز ترین مقالات را در زمینه های بازاریابی ، فروش ، مدیریت تکنولوژی ، مدیریت کسب و کار ، مدیریت نوآوری ف منابع انسانی و تحقیق و توسعه را فراهم کرده است. شما می توانید این مقالات را رایگان مطالعه نمایید یا در دوره های تخصصی دناکو شرکت نمایید.
سایر مقالات وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا در زمینه سئو و بهینه سازی سایت را می توانید از بخش زیر دنبال نمایید.
- دوره آموزش سئو
- آموزش گام به گام سئو و بهینه سازی سایت
- تولید محتوا شخصی سازی شده برای مشتریان خاص
- سئوی داخلی و سئوی خارجی
- چک لیست سئو SEO : روش بهینه سازی سایت
- آموزش سئو SEO برای مبتدیان
- آموزش کامل سئو SEO
- 23 راهکار بهبود بازاریابی محتوا
- خدمات وب سایت توسعه تجارت دلیران
- 1o تکنیک جدید بازاریابی محتوا : موثرترین روش ها
- الگو های بازاریابی محتوا : رویکرد های مختلف
- استراتژی بازاریابی محتوا : روند ترفیع محصول
- بازاریابی محتوا برای برندینگ : چگونه محتوای برند تولید کنیم
- منافع بازاریابی محتوا برای کسب و کار های کوچک
- 14 روش رهبری افکار : مدیریت محتوا و مطالب
منابع :
employeeconnect – نویسنده: Ari Kopoulos
دنیای اقتصاد – مترجم: مریم مرادخانی
مدیریت فروش دناکو
پاسخ دهید