مشاوره مدیریت و کسب و کار

تکنیک شش کلاه تفکر

از تکنیک شش کلاه تفکر چه می دانید ؟ آیا می دانید چگونه باید در بن بست های سازمانی از روش های خلاقیت استفاده نمایید. آیا با این تکنیک ها آشنایی دارید ؟در این مقاله تکنیک شش کلاه تفکر را توضیح می دهیم. مقالات دیگر در زمینه افزایش خلاقیت را می توانید در وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو) مطالعه بفرمایید.

تکنیک خلاقیت 5

8. شش کلاه تفکر

شش کلاه تفکر نام تکنیکی است که چند سال قبل ادوارد دوبونو، پدر تفکر خلاق، مطرح کرد. هرچند این تکنیک چندان جدید نیست اما این تکنیک به عمل فکر کردن ساختار می‌دهد و تا حد امکان کلیه‌ی جوانب مسائل مطرح شده در جلسات هم‌اندیشی را شفاف و روشن می‌کند. این تکنیک می‌تواند به یک تصمیم‌گیری بهینه منجر شود.

در این روش افراد و طرفین جلسه بر سر یکدیگر کلاه می‌گذارند، اما کلاه تفکر.
برای مثال فردی که مسئول راهنمایی و هدایت جلسه است، فرد کلاه آبی نامیده می‌شود. درست مانند آسمان آبی که چتری جهان گستر است، فرد کلاه آبی نیز باید دیدی جامع‌نگر و راهبرانه در جلسات اتخاذ کند. کلاه در این تکنیک معنایی مجازی دارد و شما با گذاشتن هر کلاه فکر خود را وادار به پیروی از برخی قواعد و قوانین می‌کنید.

در این تکنیک به طور کلی با استفاده از شش سبک فکری، موضوع یا مسأله‌ی مورد نظر بررسی می‌شود. برای هر یک از این سبک‌های شش گانه‌ی اندیشه‌ نیز کلاهی با رنگ متفاوت در نظر گرفته شده است. در واقع همانطور که در مورد کلاه آبی‌ها به طور مختصر گفته شد، رنگ کلاهها نشانگر طرز تفکر و نوع نگرش افراد به موضوعات مختلف است.

تکنیک شش کلاه تفکر دو هدف عمده را دنبال می‌کند. اول آنکه عمل اندیشیدن را ساده‌سازی و منظم کند و هدف دیگر آن این است که در نگرش افراد تغییر بوجود آورد. برای مثال ممکن است در طول برگزاری یک جلسه از افراد بی‌نظر و خنثی (کلاه سفیدها) خواسته شود تا کلاه سبز را به سربگذارند، کلاه سبز نشانه‌ی رویش و باروری ایده‌ها است. و یا برای مثال از افراد منفی‌باف (کلاه سیاه‌ها) خواسته می‌شود تا کلاه مثبت‌نگری (زرد) را به سر بگذارند .

تکنیک شش کلاه تفکر یک نمایش بازی گونه‌ی تمام عیار است که گاه نتایج آن فراتر از انتظارات است:

شش کلاه تفکر

 

 

  • 1-    استوری بوردینگ (StoryBoarding)
  • 2-    پیوندهای اجباری (Forced connections)
  • 3-    مغز- نویسی (brain – writing)
  • 4-    پیش نویسی (Zero Draft)
  • 5-    تکنیک اسکمپر SCAMPER
  • 6- زیر سوال بردن  فرضیات
  • 7. تکنیک رویاپردازی
  • 8. شش کلاه تفکر

روشهای نوین بازاریابی ، فروش و تبلیغات در وب سایت توسعه تجارت دلیران دنا آموزش داده شده است. شما می توانید از بخش دوره های آموزشی آنلاین رایگان در زمینه های بازاریابی و فروش ، تبلیغات ، تجارت الکترونیک ، ارز دیجیتال ، سرمایه گذاری و مدیریت شرکت نمایید. همچنین می توانید در کلاس های حضوری و حرفه ای ما در زمینه های فروش و بازاریابی و توسعه کسب و کار شرکت نمایید.

در صورتی که برای گسترش کسب و کارتان با مشکل موجه هستید و نیاز به مشاوره دارید می توانید از بخش سفارش ایده های ما را برای توسعه کسب و کارتان بشنوید و یا برای سفارش خدمات تحقیقات بازاریابی و و فروش یا خدمات تحقیق و توسعه محصولات جدید اقدام نمایید.

 

منابع :

وب سایت blog.hubspot.com/marketing

وب سایت پرویز درگی

واحد آموزش فروش و بازاریابی توسعه تجارت دلیران دنا (دناکو)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات وب سایت